(Atacurile recente îndreptate împotriva părintelui Justin Pârvu şi a mănăstirii Petru Vodă oferă prilejul unor lămuriri privitoare la raportul dintre credinţa creştină şi antisemitism. Postez aici un articol mai vechi, apărut iniţial în volumul Evanghelia versus Iuda, Editura Sophia, 2006)
„Antisemit nu a fost Hristos, ci Iuda, Ana, Caiafa şi poporul care a cerut răstignirea. Antisemiţi nu sunt creştinii…” [34; 169].[1]
Pastorul evreu Richard Wurmbrandt
Filmul „Evanghelia după Iuda” ne spune că Evangheliile canonice au devenit din ce în ce mai antievreieşti pe măsură ce din ce în ce mai mulţi oameni de alte neamuri se converteau la credinţa creştină, şi că acest fapt a avut un efect covârşitor asupra istoriei lumii până în zilele noastre. Se afirmă că în Noul Testament, în relatările privitoare la patimile lui Hristos, se găsesc elemente antisemite. Iuda devine capul de afiş al antisemitismului, de vină fiind şi modul în care este prezentat în cele patru Sfinte Evanghelii. Trădătorul Iuda a fost personajul negativ ales ca victimă de către antisemiţii care l‑au considerat reprezentativ pentru poporul iudeu. Evangheliile ar fi deci, într‑o anumită măsură, responsabile pentru fenomenul antisemit, care în secolul al XX‑lea a culminat cu nazismul. Textul Evangheliei după Iuda ne‑ar oferi însă o altă perspectivă a istoriei, în care iudeii nu vor moartea lui Hristos şi în care Iuda este eroul care Îl ajută pe Hristos să ajungă la moartea care îi aducea adevărata cunoaştere. Cei care nu cunosc decât superficial învăţăturile Sfintelor Scripturi pot gândi: „Oare nu era mai bine ca Biserica să nu primească Scripturile care pot duce la antisemitism? Oare nu ar fi fost mai liniştită istoria secolului al XX‑lea dacă Biserica ar fi primit «Evanghelia după Iuda» în locul celorlalte patru evanghelii?”
Răspunsul este că, fără cele patru Evanghelii, care sunt stâlp al Bisericii, lumea ar fi fost într‑adevăr alta. O lume mai rea, mai urâtă, mai plină de duşmănie şi tulburată mai tare de ură interrasială. De ce? Pentru că, în timp ce învăţătura principală a Evangheliei este iubirea de aproapele, nu se întâmplă aceasta şi în „Evanghelia lui Iuda”.
Afirmaţia că Scripturile Bisericii ar conţine elemente antisemite este foarte dură şi poate duce ea însăşi la antisemitism: unii creştini – care nu au citit Noul Testament, dar află că Evanghelia este antisemită – pot considera că, întrucât Evanghelia e insuflată de Dumnezeu, şi antisemitismul e bun. Lucrurile nu stau deloc aşa. Antisemitismul – fie că e vorba de ură îndreptată spre evrei sau spre celelalte neamuri semite – e o erezie şi creştinii nu pot fi antisemiţi, iar antisemiţii care se laudă că sunt creştini sunt creştini numai cu numele. Pentru a arăta însă că Evangheliile Bisericii nu conţin elemente antisemite, va fi nevoie de o cercetare atentă a acestora…
Introducere
Cei care consideră că Sfintele Evanghelii conţin elemente antisemite ar trebui să ia aminte la întrebarea pusă de Hristos saducheilor: Oare nu pentru aceasta rătăciţi, neştiind Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu? (Marcu 12, 24).
Oricine cercetează Sfintele Evanghelii cu frică de Dumnezeu îşi poate da seama că ele nu sunt decât o mărturie a adevărului. Sfintele Evanghelii ne învaţă istoria sfântă, aşa cum a fost ea. Indiferent dacă această istorie este sau nu pe placul omului mileniului al III‑lea, pentru care uneori toleranţa este mai importantă decât obiectivitatea, ea rămâne aceeaşi.
Hristos S‑a născut din neamul lui David, Maica Domnului a fost evreică, Sfinţii Apostoli au fost evrei. Cum putea cineva să inventeze o religie atât de sinucigaşă încât toţi adepţii să se ridice împotriva întemeietorului religiei respective? Aşa ceva e imposibil. Iar credinţa la care ne‑a chemat Hristos, Fiul lui Dumnezeu, nefiind o învăţătură omenească, ci Adevărul descoperit de Dumnezeu oamenilor, nu putea fi împotriva nici unui neam. Pentru că Dumnezeu nu are duşmani, Dumnezeu nu are pe nimeni de pierdut.
Hristos a venit pentru mântuirea tuturor, şi mai cu seamă a iudeilor… Poate cea mai simplă argumentare a anti‑antisemitismului Evangheliilor o găsim rezumată de cuvântul Sfântului Apostol Pavel, care – după ce slujind Sinagoga prigonise creştinii –, ajungând să fie prigonit de iudei, spune: Nu mă ruşinez de Evanghelia lui Hristos, pentru că este putere a lui Dumnezeu spre mântuirea a tot celui care crede, iudeului întâi, şi elinului (Rom. 1, 16). Şi întăreşte cuvântul: Spun vouă, neamurilor: Întrucât sunt eu, deci, apostol al neamurilor, slăvesc slujirea mea, doar voi izbuti să aţâţ râvna celor din neamul meu şi să mântuiesc pe unii dintre ei. Căci dacă înlăturarea lor a adus împăcarea lumii, ce va fi primirea lor la loc, dacă nu o înviere din morţi? Iar dacă este pârga (de făină) sfântă, şi frământătura este sfântă; şi dacă rădăcina este sfântă, şi ramurile sunt. Iar dacă unele din ramuri au fost tăiate, şi tu, care erai măslin sălbatic, ai fost altoit printre cele rămase, şi părtaş te‑ai făcut rădăcinii şi grăsimii măslinului, nu te mândri faţă de ramuri; iar dacă te mândreşti, nu tu porţi rădăcina, ci rădăcina pe tine. Dar vei zice: Au fost tăiate ramurile, ca să fiu altoit eu. Bine! Din cauza necredinţei au fost tăiate, iar tu stai prin credinţă. Nu te îngâmfa, ci teme‑te; căci dacă Dumnezeu n‑a cruţat ramurile fireşti, nici pe tine nu te va cruţa (Rom. 11, 13‑21).
Cuvintele Sfintei Scripturi
Sfintele Evanghelii ne arată că, în raportul dintre Sinagogă şi Hristos sau în raportul dintre Sinagogă şi ucenicii lui Hristos, iudeii nu au avut de suferit din partea creştinilor[2]. Dimpotrivă. Hristos şi ucenicii Săi au fost prigoniţi de iudei. Cei care susţin că Hristos a murit pe cruce pentru că era considerat periculos de autorităţile romane calcă în picioare adevărul Scripturilor. Acestea ne arată că iudeii de multe ori au vrut să Îl omoare pe Hristos…
A început Iisus să le arate ucenicilor Lui că El trebuie să meargă la Ierusalim şi să pătimească multe de la bătrâni şi de la arhierei şi de la cărturari şi să fie ucis, şi a treia zi să învieze (Matei, 16, 21).
Şi unii dintre ei voiau să‑L prindă, dar nimeni n‑a pus mâinile pe El. Deci slugile au venit la arhierei şi farisei, şi le‑au zis aceia: „De ce nu L‑aţi adus?” Slugile au răspuns: „Niciodată n‑a vorbit un om aşa cum vorbeşte Acest Om”. Şi le‑au răspuns deci fariseii: „Nu cumva aţi fost şi voi amăgiţi? Nu cumva a crezut în El cineva dintre căpetenii sau dintre farisei? Dar mulţimea aceasta, care nu cunoaşte Legea, este blestemată!” (Ioan 7, 44‑49).
Ieşind El de acolo, cărturarii şi fariseii au început să‑L urască groaznic şi să‑L silească să vorbească despre multe, pândindu‑L şi căutând să prindă ceva din gura Lui, ca să‑I găsească vină (Luca 11, 53‑54).
Mergea Iisus prin Galileea, căci nu voia să meargă prin Iudeea, deoarece iudeii căutau să‑L ucidă (Ioan 7, 1).
Mântuitorul Însuşi le spune fariseilor că sunt mai vinovaţi decât părinţii lor, care au vărsat sângele prorocilor, lăsând să se înţeleagă că vina mai mare ar fi tocmai uciderea celui profeţit de proroci: Vai vouă, cărturarilor şi fariseilor făţarnici! Că zidiţi mormintele prorocilor şi împodobiţi pe ale drepţilor, şi ziceţi: „De am fi fost noi în zilele părinţilor noştri, n‑am fi fost părtaşi cu ei la vărsarea sângelui prorocilor”. Astfel, dar, mărturisiţi voi înşivă că sunteţi fii ai celor ce au ucis pe proroci. Dar voi întreceţi măsura părinţilor voştri! (Matei 23, 29‑32).
De altfel, El le spusese iudeilor că, dacă Îl vor omorî, El va învia după trei zile, dar ei nu au înţeles cuvintele Sale: „Dărâmaţi templul acesta şi în trei zile îl voi ridica”. Şi au zis deci iudeii: „În patruzeci şi şase de ani s‑a zidit templul acesta! Şi Tu îl vei ridica în trei zile?” Iar El vorbea despre templul trupului Său. Deci, când S‑a sculat din morţi, ucenicii Lui şi‑au adus aminte că aceasta o spusese şi au crezut Scripturii şi cuvântului pe care îl spusese Iisus (Ioan 2, 19‑22).
Despre vinderea şi prinderea lui Hristos se poate discuta mult. Ne vom opri însă asupra unui moment‑cheie din procesul lui Iisus, când iudeilor le‑a zis Pilat: „Luaţi‑L voi şi judecaţi‑L după legea voastră”. Iudeii însă i‑au răspuns: „Nouă nu ne este îngăduit să omorâm pe nimeni” (Ioan 18, 31). E clar că iudeii vroiau moartea lui Hristos, însă încercau să îi implice pe romani în uciderea lui Iisus, deşi nu aveau nevoie de un astfel de ajutor.
Haim Cohn, în cartea sa Arestarea, procesul şi moartea lui Iisus Christos, scrie: „Tribunalul religios evreiesc ar fi avut dreptul să‑l condamne la moarte pe Iisus numai dacă el ar fi hulit numele Domnului, în prezenţa a două persoane. Dar Iisus n‑a hulit niciodată numele Domnului. […] Recunoscând existenţa unui singur Dumnezeu unic, Iisus nu putea fi învinuit de idolatrie. Nu ştiu dacă vorbele «Fiul lui Dumnezeu» nu reprezintă o interpolare târzie a autorilor Evangheliei” [16; 61,78].
Citite cu atenţie, pasajele acesta demontează tot demersul făcut de Haim Cohn – fost preşedinte al Tribunalului Suprem al Israelului –, care încerca să demonstreze că moartea lui Hristos trebuie pusă pe seama romanilor. Au pur şi simplu un efect de bumerang. În primul rând pentru că afirmă clar că tribunalul evreiesc îl putea condamna la moarte pe Hristos dacă ar fi făcut o afirmaţie care putea fi considerată blasfemie, iar în al doilea rând pentru că, afirmând că referinţele despre dumnezeirea lui Hristos ar putea fi „interpolări târzii” ale Evangheliei, arată că nu a înţeles cum trebuie mărturia Sfintei Scripturi. Dumnezeirea lui Hristos este unul dintre cele mai importante adevăruri pe care le aflăm în Sfânta Scriptură – şi nu găsim doar o referinţă marginală la ea, ci multe şi clare. Una din ele este aceea când Hristos i‑a întrebat pe ucenicii Săi: „Dar voi cine ziceţi că sunt?” Răspunzând, Simon Petru a zis: „Tu eşti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu”. Iar Iisus, răspunzând, i‑a zis: „Fericit eşti, Simone, fiul lui Iona, că nu trup şi sânge ţi‑au descoperit ţie aceasta, ci Tatăl Meu, Cel din ceruri” (Matei 16, 15‑17).
Faptul că iudeii considerau o hulă faptul că Hristos afirma că este una cu Părintele Ceresc îl vedem subliniat într‑o altă relatare evanghelică: Era atunci la Ierusalim sărbătoarea înnoirii templului şi era iarnă. Iar Iisus umbla prin templu, în pridvorul lui Solomon. Deci L‑au împresurat iudeii şi Îi ziceau: „Până când ne scoţi sufletul? Dacă Tu eşti Hristosul, spune‑o nouă pe faţă”. Iisus le‑a răspuns: „V‑am spus şi nu credeţi. Lucrările pe care le fac în numele Tatălui Meu, acestea mărturisesc despre Mine. Dar voi nu credeţi, pentru că nu sunteţi dintre oile Mele. Oile Mele ascultă de glasul Meu şi Eu le cunosc pe ele, şi ele vin după Mine. Şi Eu le dau viaţă veşnică şi nu vor pieri în veac, şi din mâna Mea nimeni nu le va răpi. Tatăl Meu, Care Mi le‑a dat, este mai mare decât toţi, şi nimeni nu poate să le răpească din mâna Tatălui Meu. Iar Eu şi Tatăl Meu una suntem”. Iarăşi au luat pietre iudeii ca să arunce asupra Lui. Iisus le‑a răspuns: „Multe lucruri bune v‑am arătat vouă de la Tatăl Meu. Pentru care din ele aruncaţi cu pietre asupra Mea?” I‑au răspuns iudeii: „Nu pentru lucru bun aruncăm cu pietre asupra Ta, ci pentru hulă şi pentru că Tu, om fiind, Te faci pe Tine Dumnezeu” (Ioan 10, 22‑33).
(Un alt pasaj din aceeaşi carte a lui Haim Cohn arată cât de inconsistente sunt argumentele celor care vor să arate că iudeii nu au vrut moartea lui Hristos – ba chiar, dimpotrivă, ar fi vrut să îi salveze viaţa: „Auzindu‑l pe Iisus spunând că‑i «Fiul lui Dumnezeu», marele preot e cuprins de jale: Atunci marele preot şi‑a rupt hainele şi a zis: «A hulit! Ce nevoie mai avem de martori? Iată că acum aţi auzit hula lui» (Matei 26, 65). Majoritatea cercetătorilor creştini văd în «ruperea hainelor» dovada că marele preot a considerat vorbele lui Iisus o profanare a numelui lui Dumnezeu. […] Marele preot şi‑a rupt hainele nu pentru că Iisus s‑a proclamat Mesia, săvârşind un delict religios şi penal, ci pentru că a refuzat mâna care I s‑a întins, a refuzat să colaboreze cu Sanhedrinul şi, în ultimă instanţă, să promită că în faţa lui Pilat nu va face mărturisiri care să‑l ducă la moarte. Marele preot şi‑a rupt hainele nu pentru că Iisus a profanat numele lui Dumnezeu; el a înţeles că misiunea sa a eşuat şi că Iisus nu mai poate fi salvat. După ce iniţiase întreaga acţiune de salvare a lui Iisus, după ce mobilizase Garda Templului şi găzduise sesiunea Sanhedrinului în propria sa casă, cuprins de o durere imensă, marele preot îşi rupe hainele, văzând cum totul a eşuat” [16; 79]. Sfântul Evanghelist Matei ne arată că lucrurile au stat altfel: Arhiereul şi‑a sfâşiat hainele, zicând: „A hulit! Ce ne mai trebuie martori? Iată, acum aţi auzit hula Lui. Ce vi se pare?” Iar ei, răspunzând, au zis: „Este vinovat de moarte”. Şi au scuipat în obrazul Lui, bătându‑L cu pumnii, iar unii Îi dădeau palme – Matei 26, 65‑67. Tentativa de răstălmăcire a textului de către Haim Cohn este prea evidentă pentru a mai fi nevoie de comentarii…)
Iudeii vroiau ca romanii să Îl ucidă pe Hristos, pentru ca aceia să poarte responsabilitatea crimei… Pilat arată aceasta prin cuvintele spuse lui Hristos: „Poporul Tău şi arhiereii Te‑au predat mie[3]. Ce ai făcut?” Iisus a răspuns: „Împărăţia Mea nu este din lumea aceasta. Dacă împărăţia Mea ar fi din lumea aceasta, slujitorii Mei s‑ar fi luptat ca să nu fiu predat iudeilor” (Ioan 18, 35‑36). (Prin aceste cuvinte Hristos Însuşi întăreşte faptul că a fost predat iudeilor, nu romanilor. Sfântul Nicolae Velimirovici scrie cuvinte grele despre „bătrânii evreilor care au pus la cale nelegiuirea uciderii lui Hristos Dumnezeu. Ei L‑au prigonit ca nişte vipere, în ascuns; ei L‑au judecat ca nişte criminali, la adăpostul întunecos al nopţii, adunând în ascuns martori mincinoşi cumpăraţi cu bani. Ei, ca şi Iuda, L‑au osândit în ascuns. Şi azi, unde sunt cele ascunse ale lor, cele pe care ei le credeau pe veci ascunse?! O, toate s‑au dat la iveală pe faţă, înaintea ochilor întregii lumi” [75; 299].)
Un argument suficient că Hristos nu era considerat de autorităţi un duşman al Imperiului Roman sunt cuvintele lui Pilat: Pilat I‑a zis: „Ce este adevărul?” Şi zicând aceasta, a ieşit iarăşi la iudei şi le‑a zis: „Eu nu găsesc în El nici o vină” (Ioan 18; 38).
Cea mai tulburătoare referinţă privitoare la răstignirea lui Hristos pare a fi cea la momentul în care iudeii i‑au cerut lui Pilat moartea Mântuitorului: Şi Pilat a ieşit iarăşi afară şi le‑a zis: „Iată, vi‑L aduc pe El afară, ca să ştiţi că nu găsesc în El nici o vină”.[4] Deci a ieşit Iisus afară, purtând cununa de spini şi mantia purpurie. Şi le‑a zis Pilat: „Iată Omul!” Când L‑au văzut deci arhiereii şi slujitorii au strigat, zicând: „Răstigneşte‑L! Răstigneşte‑L!” Zis‑a lor Pilat: „Luaţi‑L voi şi răstigniţi‑L, căci eu nu‑I găsesc nici o vină”. Iudeii i‑au răspuns: „Noi avem lege şi după legea noastră El trebuie să moară, că S‑a făcut pe Sine Fiu al lui Dumnezeu”… Pentru aceasta, Pilat căuta să‑L elibereze; iar iudeii strigau zicând: „Dacă Îl eliberezi pe Acesta, nu eşti prieten al Cezarului. Oricine se face pe sine împărat este împotriva Cezarului” (Ioan 19, 4‑12).
Despre răstignirea lui Hristos de către iudei dă mărturie şi Sfântul Apostol Pavel: Voi, fraţilor, v‑aţi făcut următori ai Bisericilor lui Dumnezeu, care sunt în Iudeea, întru Hristos Iisus, pentru că aţi suferit şi voi aceleaşi de la cei de un neam cu voi, după cum şi ele de la iudei, care şi pe Domnul Iisus L‑au omorât ca şi pe prorocii lor[5]; şi pe noi ne‑au prigonit şi sunt neplăcuţi lui Dumnezeu şi tuturor oamenilor sunt potrivnici (I Tes. 2, 14‑15). Iar Sfântul Apostol Petru spune: Şi noi suntem martori pentru toate cele ce a făcut El în ţara iudeilor şi în Ierusalim; pe Acesta L‑au omorât, spânzurându‑L pe lemn[6] (Fapte 10, 39).
Hristos nu a spus niciodată că romanii vor să Îl omoare. Sfânta Scriptură nu ne spune niciodată că romanii Îl considerau periculos pe Hristos. Ne spune însă, prin voci diferite, că iudeii au plănuit moartea Sa… De cine se temeau apostolii după răstignirea lui Hristos, de romani sau de iudei? Răspunsul ni‑l oferă tot Sfânta Scriptură: Şi fiind seară, în ziua aceea, întâia a săptămânii (duminica), şi uşile fiind încuiate, unde erau adunaţi ucenicii de frica iudeilor, a venit Iisus şi a stat în mijloc şi le‑a zis: „Pace vouă!” (Ioan 20, 19).
De fapt, responsabilitatea în cazul morţii Mântuitorului e aproximativ aceeaşi cu cea de la moartea Sfântului Longhin. Iată ce ne spun Vieţile Sfinţilor: „Domnul nostru Iisus Hristos, prin negrăita Lui milă, a binevoit să ne mântuiască de la pierzare cu patima Sa cea de voie, prin Cruce, prin moarte şi prin înviere, dându‑Se spre chinuri, ca să Se rănească pentru păcatele noastre. Atunci un sutaş, anume Longhin, de neam din Capadocia, fiind sub stăpânirea lui Pilat, a fost pus împreună cu ostaşii săi să slujească la sfintele patimi şi la răstignirea lui Hristos. Văzând el minunile cele ce s‑au făcut de Hristos, adică cutremurul şi schimbarea soarelui în întuneric, mormintele deschizându‑se, morţii înviind şi pietrele despicându‑se, a mărturisit că Hristos este Fiul lui Dumnezeu, precum grăieşte dumnezeiescul evanghelist Matei: Iar sutaşul şi cei ce străjuiau împreună cu dânsul pe Iisus, văzând cutremurul şi cele ce s‑au făcut, s‑a temut foarte tare, zicând: cu adevărat Fiul lui Dumnezeu a fost Acesta. Despre Longhin sutaşul zic unii că el a împuns cu suliţa în coasta Domnului nostru Iisus Hristos, Care a murit pe cruce, iar din sângele şi apa ce au curs a câştigat tămăduire pentru ochii săi cei bolnavi. Apoi, fiind îngropat trupul făcător de viaţă al lui Hristos, Longhin iarăşi a fost pus de Pilat să străjuiască cu ostaşii pe Iisus, Care zăcea în mormânt. Iar când Domnul, cu mare slavă, a înviat din mormânt şi prin minunata Sa sculare a înspăimântat pe străjeri, îngerul Domnului, pogorându‑se din cer, a prăvălit piatra de pe mormânt şi de frica lui s‑au cutremurat străjerii şi s‑au făcut ca morţi. Atunci Longhin împreună cu alţi doi ostaşi ai săi au crezut desăvârşit în Hristos şi s‑au făcut propovăduitori ai învierii Lui, mărturisind lui Pilat şi arhiereilor toate cele ce s‑au făcut.
Arhiereii au făcut sfat cu bătrânii şi au dat ostaşilor mulţi arginţi ca să tăinuiască învierea lui Hristos, zicând: «Ucenicii Lui L‑au furat noaptea, pe când noi dormeam»[7]. Însă Longhin nu a primit arginţii şi nu a vrut să tăinuiască minunea, ci a mărturisit‑o şi adevărată a fost mărturisirea lui. […] Şi şi‑a lăsat dregătoria sa, haina şi brâul cel ostăşesc şi luând cu el pe cei doi prieteni care aveau aceeaşi râvnă ca şi dânsul, pentru Hristos, s‑au depărtat şi n‑au mai vieţuit cu popor şi se îndeletniceau cu credinţa în adevăratul Dumnezeu. Apoi au primit botezul de la Sfinţii Apostoli şi nu după multă vreme au părăsit Ierusalimul şi au mers împreună în Capadocia. Acolo a fost propovăduitor şi apostol al lui Hristos şi a întors pe mulţi din rătăcire la Dumnezeu. Apoi, lăsând cetatea aceea, a petrecut în satul tatălui său, vieţuind în post şi în rugăciune.
Adunarea evreiască din Ierusalim a fost înştiinţată că Longhin a umplut toată Capadocia cu învăţătura sa şi cu mărturisirea cea dovedită despre învierea lui Hristos. De aceea, arhiereii şi bătrânii s‑au umplut de zavistie şi de mânie şi, mergând la Pilat cu multe daruri, l‑au rugat ca să trimită până la Cezarul din Roma veste împotriva lui Longhin care şi‑a lepădat dregătoria ostăşească, s‑a abătut de la stăpânirea romană şi tulbură poporul din Capadocia propovăduind pe alt împărat[8]. Iar Pilat, luând darurile, a ascultat rugămintea lor şi a trimis la Cezarul Tiberiu o scrisoare care cuprindea multă clevetire împotriva lui Longhin. Cu această scrisoare a lui Pilat au trimis iudeii mult aur Cezarului, răscumpărând moartea Sfântului Longhin. Apoi degrabă a venit de la Cezar poruncă ca Longhin să fie pedepsit cu moartea, ca un potrivnic al Cezarului. Şi îndată Pilat a trimis ostaşi în Capadocia ca să‑i taie capul lui Longhin şi apoi să‑l aducă în Ierusalim, spre a dovedi adunării evreieşti moartea lui. Apoi Pilat a poruncit să fie ucişi, după cererea evreilor care Îl urau pe Dumnezeu, şi cei doi ostaşi care lăsaseră împreună cu Longhin dregătoria ostăşească şi propovăduiau acolo, ca şi dânsul, pe Hristos” [103; 172‑173].
Cine l‑a omorât pe Sfântul Longhin, romanii sau iudeii? L‑au omorât romanii, plătiţi pentru aceasta de iudei. Mântuitorul le profeţise iudeilor despre prigonirea celor care vor crede în El: „Iată, Eu trimit la voi proroci şi înţelepţi şi cărturari; dintre ei veţi ucide şi veţi răstigni; dintre ei veţi biciui în sinagogi şi‑i veţi urmări din cetate în cetate, ca să cadă asupra voastră tot sângele drepţilor răspândit pe pământ, de la sângele dreptului Abel, până la sângele lui Zaharia, fiul lui Varahia, pe care l‑aţi ucis între templu şi altar. Adevărat grăiesc vouă, vor veni acestea toate asupra acestui neam. Ierusalime, Ierusalime, care omori pe proroci şi cu pietre ucizi pe cei trimişi la tine; de câte ori am voit să adun pe fiii tăi, după cum adună pasărea puii săi sub aripi, dar nu aţi voit” (Matei 23, 34‑37).
Înainte de a muri, primul mucenic creştin, Sfântul Arhidiacon Ştefan, îi mustrase pe iudei că se făcuseră ucigaşi ai lui Hristos: „Voi cei tari în cerbice şi netăiaţi împrejur, la inimă şi la urechi, voi pururea staţi împotriva Duhului Sfânt, precum şi părinţii voştri, aşa şi voi! Pe care dintre proroci nu l‑au prigonit părinţii voştri? Şi au ucis pe cei ce au vestit mai dinainte sosirea Celui Drept, ai Cărui vânzători şi ucigaşi v‑aţi făcut voi acum. Voi, care aţi primit Legea întru rânduieli de îngeri şi n‑aţi păzit‑o!” Iar ei, auzind acestea, fremătau de furie în inimile lor şi scrâşneau din dinţi împotriva Lui. Iar Ştefan, fiind plin de Duh Sfânt şi privind la cer, a văzut slava lui Dumnezeu şi pe Iisus stând de‑a dreapta lui Dumnezeu. Şi a zis: „Iată, văd cerurile deschise şi pe Fiul Omului stând de‑a dreapta lui Dumnezeu!” Iar ei, strigând cu glas mare, şi‑au astupat urechile şi au năvălit asupra lui. Şi scoţându‑l afară din cetate, îl băteau cu pietre. Iar martorii şi‑au pus hainele la picioarele unui tânăr, numit Saul[9]. Şi îl băteau cu pietre pe Ştefan, care se ruga şi zicea: „Doamne Iisuse, primeşte duhul meu!” Şi, îngenunchind, a strigat cu glas mare: „Doamne, nu le socoti lor păcatul acesta!” Şi zicând acestea, a murit (Fapte 7, 51‑60).
Aceste ultime cuvinte ale Sfântului Ştefan reiau rugăciunea lui Hristos de pe cruce: Părinte, iartă‑le lor, că nu ştiu ce fac (Luca 23, 34). Unde este antisemitismul? Unde este ura faţă de duşmani? Hristos S‑a rugat pentru iertarea celor care L‑au răstignit, învăţându‑i pe toţi creştinii să îşi ierte duşmanii, chiar dacă aceştia îi vor supune la prigoane de tot felul. I‑a învăţat să se înarmeze cu arma răbdării şi să rabde până la capăt: „Luaţi seama la voi înşivă. Că vă vor da în adunări şi veţi fi bătuţi în sinagogi şi veţi sta înaintea conducătorilor şi a regilor, pentru Mine, spre mărturie lor[10]. Ci mai întâi Evanghelia trebuie să se propovăduiască la toate neamurile. Iar când vă vor duce ca să vă predea, nu vă îngrijiţi dinainte ce veţi vorbi, ci să vorbiţi ceea ce se va da vouă în ceasul acela. Căci nu voi sunteţi cei care veţi vorbi, ci Duhul Sfânt. Şi va da frate pe frate la moarte şi tată pe copil şi copiii se vor răzvrăti împotriva părinţilor şi îi vor ucide. Şi veţi fi urâţi de toţi pentru numele Meu; iar cel ce va răbda până la urmă, acela se va mântui” (Marcu 13, 9‑13).
Sfânta Scriptură ne arată că uciderea creştinilor era pe placul iudeilor: În vremea aceea, regele Irod (Agripa) a pus mâna pe unii din Biserică, ca să‑i piardă. Şi a ucis cu sabia pe Iacov, fratele lui Ioan. Şi văzând că este pe placul iudeilor, a mai luat şi pe Petru (Fapte 12, 1‑3).
În Istoria Bisericească, Eusebiu de Cezareea reproduce mărturia lui Hegesip despre mucenicia Sfântului Iacov: „Întrucât şi dintre conducători mulţi s‑au creştinat, s‑a produs o răscoală printre iudei, mai ales printre cărturarii şi fariseii care spuneau că există primejdia ca întreg poporul să vadă pe Iisus Hristos Însuşi, de aceea veneau la Iacov şi‑i cereau: «Te rugăm să opreşti poporul, căci el se înşală de prezenţa lui Iisus atunci când crede că El ar fi cu adevărat Mesia. Te rugăm să convingi pe cei care s‑au strâns la sărbătorile Paştilor în legătură cu Iisus, căci noi toţi avem încredere în tine. Noi şi întreg poporul mărturisim că tu eşti drept şi că nu cauţi la faţa nimănui. De aceea, convinge pe oameni să nu se rătăcească în legătură cu Iisus, căci toată lumea şi noi înşine avem încredere în tine. Urcă‑te pe acoperişul templului pentru ca să te vadă acolo toţi şi cuvintele tale să fie înţelese de toţi! Căci din pricina serbării Paştilor s‑au strâns toate seminţiile, şi chiar şi dintre păgâni». Şi iată aşa au pus cărturarii şi fariseii amintiţi pe Iacov pe acoperişul templului şi au strigat către el: «Dreptule, ca unul în care toţi trebuie să ne încredem, întrucât poporul se înşală mergând după Iisus cel răstignit, vesteşte‑ne nouă care e uşa lui Iisus!». Şi el a răspuns cu glas tare: «De ce mă întrebaţi despre Fiul Omului?». El «şade în ceruri de‑a dreapta puterii şi venind pe norii cerului». Mulţi s‑au lăsat cu totul convinşi şi preamăreau mărturisirea lui Iacov zicând: «Osana, fiul lui David!». Dimpotrivă însă, aceiaşi cărturari şi farisei ziceau unii către alţii: «Am făcut rău când am cerut mărturia lui Iacov despre Iisus. Să‑l urcăm deci acolo sus şi de acolo să‑i dăm drumul jos, ca în felul acesta să se îngrozească toţi şi să nu mai creadă în el». Şi au început să strige: «Vai, vai! Până şi cel drept s‑a rătăcit». De aceea au împlinit Scriptura despre care vorbeşte Isaia: «Să‑l dăm la o parte pe cel drept pentru că ne este greu să‑l mai auzim!». De aceea l‑au urcat pe acoperiş, de unde l‑au aruncat jos pe cel drept. După care au adăugat: «Să ucidem cu pietre pe Iacov cel drept» şi au început să arunce cu pietre în el, căci deşi fusese aruncat jos el încă nu murise. Dar întorcându‑se Iacov s‑a aşezat în genunchi spunând: «Te rog, Doamne Dumnezeule şi Părinte, iartă‑le lor, căci nu ştiu ce fac!». Iar în timp ce aruncau astfel cu pietre în el, unul din preoţii din familia lui Recav şi din urmaşii lui Rechavim, despre care prorocul Ieremia a mărturisit, strigă: «Opriţi! Ce‑i faceţi? Căci cel drept tocmai pentru voi se roagă!». Şi atunci unul dintre ei, un piuar, luând un pilug cu care se presează stofele, l‑a lovit în cap pe cel drept şi astfel i‑a adus moarte de martir. Şi l‑au îngropat tocmai acolo lângă templu, unde şi azi se mai vede piatra lui de mormânt. Iacov a fost atât pentru iudei, cât şi pentru păgâni un martor adevărat al mesianităţii lui Iisus” [27; 93‑94].
Înainte de convertire, Sfântul Apostol Pavel prigonise credinţa creştină – pustiia Biserica, intrând prin case şi, târând pe bărbaţi şi pe femei, îi preda la temniţă (Fapte 8, 3) –, ba chiar fusese părtaş la uciderea Sfântului Arhidiacon Ştefan. Ajungând el rob al lui Hristos, iudeii, făcând sfat împotrivă‑i, s‑au legat cu blestem zicând că nu vor mânca, nici nu vor bea până ce nu vor ucide pe Pavel. Şi cei ce făcuseră între ei acest jurământ erau mai mulţi de patruzeci, care, ducându‑se la arhierei şi la bătrâni, au zis: „Ne‑am legat pe noi înşine cu blestem să nu gustăm nimic până ce nu vom ucide pe Pavel”[11] (Fapte 23, 12‑14).
Această mărturie arată care a fost atitudinea iudeilor faţă de ucenicii lui Hristos. Nu există însă nici o mărturie care să ateste că vreunul din Sfinţii Apostoli s‑ar fi purtat cu răutate faţă de iudei[12]. Dimpotrivă, ei s‑au purtat cu iubire, aşa cum îi învăţase Hristos. Şi găsim această mărturie întărită chiar de cuvintele Sfântului Apostol Pavel, care spune că mare îmi este întristarea şi necurmată durerea inimii. Căci aş fi dorit să fiu eu însumi anatema de la Hristos pentru fraţii mei, cei de un neam cu mine, după trup, care sunt israeliţi, ale cărora sunt înfierea şi slava şi legămintele şi Legea şi închinarea şi făgăduinţele, ai cărora sunt părinţii şi din care după trup este Hristos, Cel ce este peste toate Dumnezeu, binecuvântat în veci (Rom. 9, 2‑5).
Iată că, deşi fusese prigonit de cei din neamul său, sfântul spune că ar fi fost gata să primească până şi pedeapsa anatemei, numai să îi fi putut ajuta prin aceasta pe iudei, pe care îi iubea şi pentru care se ruga… Ar trebui ca, după o asemenea declaraţie de iubire, nimeni să nu îl mai poată acuza pe Apostolul neamurilor că ar fi deformat adevărul pentru a le face rău iudeilor…
Vieţile Sfinţilor
Istoria Bisericii ne arată însă că prigonirea creştinilor de către evrei nu s‑a oprit în primele veacuri creştine. Găsim diferite mărturii despre sfinţi care au primit mucenicia de la evrei în al doilea mileniu după Hristos. Iată, de exemplu pătimirea Sfântului Mucenic Eustratie de la Pecerska, care e prăznuit pe 28 martie:
„Înainte de a se face monah, Sfântul Eustratie fusese un om foarte bogat care, atins de dragostea lui Hristos, şi‑a împărţit toate averile după cuvântul Lui şi a intrat în Lavra Pecerska, luând chipul monahicesc. Dar în timpul sălbaticelor atacuri ale polovţilor asupra cetăţii Kievului din anul 1097 după Hristos, mănăstirea a fost jefuită şi mulţi creştini şi monahi au fost omorâţi. Sfântul Eustratie împreună cu alţi câţiva credincioşi au fost vânduţi ca robi unui evreu din Cherson. Acesta îşi bătea joc de credinţa creştină a robilor lui şi încerca prin toate mijloacele să‑i facă să se lepede de ea şi să treacă la religia mozaică. Văzând că nu au nici o scăpare decât moartea, ei toţi s‑au sfătuit să nu mai mănânce nimic şi mai degrabă să moară aşa, decât să se lepede de Hristos. Sfântul Eustratie i‑a încurajat, i‑a întărit şi i‑a binecuvântat pe credincioşii cei împreună cu dânsul pe această cale pe care cu toţii, inclusiv el, hotărâseră să meargă. Astfel, ei cu toţii au murit de foame, unii după trei zile, alţii după patru, iar alţii după şapte. Fiind obişnuit cu postirile, Sfântul Eustratie singur a supravieţuit, fiind încă viu după paisprezece zile de postire totală[13]. Sângerosul evreu, văzând că pierduse şi banii pe care îi cheltuise cumpărând robii, s‑a răzbunat pe Sfântul Eustratie, pe care l‑a răstignit pe o cruce. Sfântul Eustratie s‑a rugat lui Dumnezeu de pe acea cruce, prorocind şi evreului năpraznică şi apropiată moarte. Evreul, înnebunit de ură, a străpuns cu o suliţă trupul sfântului celui pironit pe cruce, şi aşa Sfântul Eustratie şi‑a dat sufletul în mâinile lui Dumnezeu. Aruncându‑i‑se trupul în mare, el nu s‑a dus la fund, ci a plutit la suprafaţa apei. Minuni mari au început să se facă apoi la sfintele lui moaşte” [75; 372].
Sfântul Eustratie a pătimit pentru Hristos în veacul al XI‑lea. Dar Biserica are mucenici şi din veacul trecut. Unul dintre cei mai cunoscuţi este părintele Filumen, noul mucenic. „În ultimul loc unde a slujit, şi anume la Fântâna lui Iacov, veneau des evrei fanatici ca să scoată icoanele şi crucea din biserică, deoarece considerau că era un loc de închinăciune iudaic. Unul dintre aceşti evrei venea în fiecare zi şi se ruga în lăcaş. Părintele Filumen, păzitor credincios al aşezămintelor Sfântului Mormânt din Palestina, i‑a explicat cu blândeţe şi smerenie că Fântâna lui Iacov aparţinea de multe secole creştinilor. Vrând să evite provocările, atunci când evreul acela intra în biserică să se roage, părintele Filumen întrerupea slujba şi o continua mai târziu[14]. Scopul acestui evreu, ca de altfel al tuturor evreilor fanatici, era să transforme cu orice preţ biserica în loc de închinăciune iudaic. Astfel, pe 29 noiembrie 1979, în ziua în care Biserica îl pomeneşte pe Sfântul Filumen, părintele a fost atacat cu toporul şi omorât[15] în timp ce săvârşea Vecernia. După aceea, ucigaşii au jefuit biserica, iar la plecare au aruncat cu o grenadă. Comunicatul Poliţiei spunea că făptaşii erau «necunoscuţi»”[16] [39; 294].
Într‑o predică despre noul mucenic Filumen, Arhiepiscopul Ambrozie de Neapole şi Samaria a relatat astfel aflarea moaştelor părintelui: „Cu adevărat, am deschis mormântul şi am scos trupul afară, aşezându‑l pe placa de marmură a unui mormânt alăturat. Hainele erau pe jumătate putrezite, iar monahii le‑au luat ca binecuvântare, ca să le împartă oamenilor. Mâinile puteau fi îndoite. Piciorul drept, de la oul piciorului în jos, nu mai era, pentru că ucigaşul îl tăiase cu securea. Lipseau şi degetele de la piciorul stâng. Restul trupului era întreg, deşi stătuse în mormânt timp de trei ani. În schimb, de la tăietura securii, craniul era despicat şi îi lipsea nasul. Avea încă barbă şi păr. Cineva l‑a curăţat cu un burete îmbibat în vin. Desigur, trupul nu emana nici un miros neplăcut. Nu fusese mâncat de viermi şi nu avea absolut nici o scobitură. […] Este sfânt? Cu siguranţă că este sfânt mucenic, pentru că a apărat de evreu locul de închinăciune ortodox…”[17] [39; 305].
Nazismul şi credinţa creştină
Una dintre confuziile care se fac în mod obişnuit când se vorbeşte despre antisemitism se datorează faptului că se pune în responsabilitatea creştinilor holocaustul. Dar de fapt nu există nici o legătură între nazism şi credinţa creştină (cu toate că Hitler a invocat în mod viclean credinţa în Hristos, la începutul ascensiunii sale, pentru a strânge cât mai mulţi adepţi). Mihai Urzică caracteriza astfel „religia nazistă”: „Neopăgânismul nazist a revenit la păgânătate, a retrezit vechiul cult al lui Thor şi Wotan, a promovat forţa, spiritul de rasă superioară, precum şi dispreţul faţă de mila creştină şi faţă de iertare, socotite a fi manifestări psihologice ale inferiorităţii şi laşităţii evreieşti. Aceste concepţii au dus la lagărele de exterminare în masă, la cele mai demente cruzimi. În cartea Mitul veacului al XX‑lea, a doctrinarului hitlerist Alfred Rosenberg, se spune: «Mitul crucii creştine este mort; mitul zvasticii, al rasei şi al sângelui îl înlocuieşte» (p. 680). O asemenea doctrină păgână socotea Biserica Creştină o piedică în calea afirmării noului regim, ca urmare, Biserica a fost supusă unei aprige persecuţii, dimpreună cu slujitorii ei, care în adunarea păcătoşilor n‑au umblat şi pe scaunul hulitorilor n‑au şezut (Ps. 1, 1). Şi astfel, aşa cum Cugetările lui Mao au devenit mai târziu sacre, având putere de mit pentru comuniştii chinezi, la fel Mein Kampf, cartea doctrinară a lui Hitler, a devenit catehismul fiecărui nazist, gata de orice jertfă pentru cauza hitlerismului” [73; 124].
Nazismul sau orice formă de antisemitism şi credinţa creştină sunt învăţături contrare. Acest adevăr este simplu şi uşor de înţeles chiar şi de către copii…
La parastasul părintelui Nicodim Măndiţă, unul din marii stâlpi ai credinţei din România secolului trecut, poetul Ioan Alexandru a povestit un lucru tulburător. Un om l‑a ucis pe fratele unui părinte duhovnic: „Ştiţi ce‑a făcut acest părinte care trăieşte? A mers la el şi i‑a zis: «Fratele meu! Tu l‑ai omorât pe fratele meu şi în locul fratelui meu eşti tu fratele meu!», şi l‑a sărutat pe obraz. «Te iubesc ca pe fratele meu»”[18]. Ce religie aduce omul la un asemenea record al iubirii? Ce altă credinţă pune iubirea în centrul ei, aşa cum o face credinţa creştină? Gestul părintelui poate fi înţeles ca un rezumat al Sfintelor Evanghelii, ca un rezumat al Legii celei Noi. Hristos, Fiul lui Dumnezeu, a venit să ne înveţe Legea iubirii şi iertării. A iubirii care biruie orice răutate, a iubirii care iese biruitoare din orice încercare şi orice prigoană.
Să citim Sfintele Evanghelii, ca să nu rătăcim neştiind Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu (Marcu 12, 24). Să mergem pe calea cea tare pe care au mers creştinii vreme de sute şi sute de ani. Iar dacă cineva va încerca să dovedească prin cuvinte meşteşugite că Evangheliile sunt mincinoase sau că ne învaţă cele rele, să nu îl credem. Căci ce poate fi mai adevărat decât cuvântul lui Dumnezeu? Şi tot aşa să facem şi cu Vieţile Sfinţilor Mucenici, să le sădim în inimile noastre, pentru a da roada cea bună. Să învăţăm de la ei credinţa, răbdarea, nădejdea şi iubirea de vrăjmaşi, virtuţile cu care putem birui înţelepciunea acestui veac şi putem păşi în Împărăţia Cerurilor.
[1] Mărturia aceasta, dată în închisoarea de la Târgu Ocna, este preluată din volumul lui Ion Ianolide, Întoarcerea la Hristos – document pentru o lume nouă, Editura Christiana, 2006. În prefaţa ei, părintele Gheorghe Calciu‑Dumitreasa scria: „Din tot ce s‑a scris despre închisori, din toată investigaţia psihologică a atâtor autori, toţi înzestraţi cu duhul mărturisitor, cartea aceasta este cea mai adânc duhovnicească, cea mai pătrunzătoare, cea mai în măsură să înţeleagă împreună cu toţi sfinţii ce este lăţimea şi lungimea, adâncimea şi înălţimea, să cunoască iubirea lui Hristos cea mai presus de cunoaştere şi să se umple de toată plinătatea lui Dumnezeu (cf. Efeseni 3, 18‑19)” [34; 6].
[2] Singura excepţie fiind când, în grădina Ghetsimani, Sfântul Apostol Petru i‑a tăiat urechea lui Malhus, vrând să Îl apere pe Hristos.
[3] Trebuie menţionat şi faptul că, după prinderea lui Hristos în grădina Ghetsimani, ostaşii şi comandantul şi slujitorii iudeilor au prins pe Iisus şi L‑au legat. Şi L‑au dus întâi la Anna, căci era socrul lui Caiafa, care era arhiereu al anului aceluia. Şi Caiafa era cel ce sfătuise pe iudei că este de folos să moară un om pentru popor (Ioan 18, 12‑14). L‑au dus mai întâi la Anna şi nu la Pilat, pentru că nu Pilat ceruse prinderea lui Hristos…
[4]Arătând faptul că era apăsat de faptul că trebuia să condamne un om nevinovat, Pilat repetă afirmaţia pe care o făcuse cu puţin timp în urmă. Şi o va mai repeta încă o dată…
[5] Marele apologet Mihai Urzică relatează o întâmplare legată indirect de această afirmaţie paulină: „În România, în 1945, marele rabin Şafran, la un congres al tuturor cultelor, ţinut la Bucureşti, sub ocârmuirea regimului comunist, a cerut, în faţa întregului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române şi a reprezentanţilor celorlalte culte, adunaţi la acel congres, să se termine o dată pentru totdeauna cu acuzaţiunile aduse împotriva evreilor în legătură cu uciderea lui Iisus, care, în realitate, a fost condamnat la moarte de procuratorul roman şi nu de evrei, iar ca urmare ei nu poartă nici o răspundere. Ca răspuns la cutezanţa marelui rabin, s‑a auzit atunci un glas care a răsunat în toată adunarea. Era glasul evreului misionar creştin Richard Wurmbrandt, care i‑a strigat lui Şafran (şi celorlalţi rabini prezenţi) câteva cuvinte cu putere profetică: Voi, care reprezentaţi Sinagoga şi Îl tăgăduiţi pe Mesia, până nu veţi sta în genunchi în faţa Crucii şi până nu veţi cere iertare Răstignitului pentru fărădelegea comisă, nu vi se cade să‑I pomeniţi numele! La aceste cuvinte, rostite, ca altădată, de prorocii Vechiului Testament, tot clerul ortodox, de faţă la acel congres hibrid, a izbucnit în ovaţii şi aplauze, în timp ce marele rabin şi suita lui au părăsit ostentativ adunarea, într‑o larmă generală, iar congresul s‑a spulberat. În aceeaşi zi, Wurmbrandt a fost arestat şi condamnat la 14 ani închisoare” [73; 296].
[6] Astfel se explică de ce Simon‑Petru, având sabie, a scos‑o şi a lovit pe sluga arhiereului şi i‑a tăiat urechea dreaptă (Ioan 18, 10). Petru a încercat să se răzbune pe cei pe care îi considera duşmani ai Mântuitorului. Atunci Iisus i‑a zis: „Întoarce sabia ta la locul ei, că toţi cei ce scot sabia, de sabie vor pieri” (Matei 26, 52). Şi a pus la loc urechea slugii arhiereului (cf. Luca 22, 51), arătând încă o dată că biruinţa Sa a fost şi este biruinţa iubirii de vrăjmaş, nu a răzbunării vechi‑testamentare.
[7] Despre această nelegiuire găsim mărturie în Sfânta Scriptură. După ce mironosiţele au plecat de la mormânt, iată unii din strajă, venind în cetate, au vestit arhiereilor toate cele întâmplate. Şi, adunându‑se ei împreună cu bătrânii şi ţinând sfat, au dat bani mulţi ostaşilor, zicând: „Spuneţi că ucenicii Lui, venind noaptea, L‑au furat, pe când noi dormeam; şi de se va auzi aceasta la dregătorul, noi îl vom îndupleca şi pe voi fără grijă vă vom face”. Iar ei, luând arginţii, au făcut precum au fost învăţaţi. Şi s‑a răspândit cuvântul acesta între Iudei, până în ziua de azi (Matei 28, 11‑15).
[8] Iată că mincinoasele acuze proferate iniţial împotriva Mântuitorului – cum că ar fi un pericol pentru Imperiul Roman – au fost transferate şi asupra creştinilor.
[9] E vorba de Apostolul Pavel, înainte de convertirea sa.
[10] În numele teologiei dialogului interreligios, astfel de cuvinte profetice sunt trecute cu vederea sau sunt denaturate. Este de neînţeles tâlcuirea pe care o prezintă Jaroslav Pelikan: „Profeţia lui Hristos: Vă vor scoate pe voi din sinagogi; dar vine ceasul când tot cel ce vă va ucide să creadă că aduce închinare lui Dumnezeu (Ioan 16, 2) se consideră a fi fost împlinită, printr‑o supremă ironie, atunci când unii care s‑au dat drept discipoli ai lui Hristos au considerat persecutarea evreilor ca o închinare adusă lui Dumnezeu” [61; 29]. Profeţia Mântuitorului se referă însă la prigonirea creştinilor…
[11] Tot Sfântul Apostol Pavel spune cum de la iudei, de cinci ori am luat patruzeci de lovituri de bici fără una. De trei ori am fost bătut cu vergi; o dată am fost bătut cu pietre… (II Col. 11, 24‑25).
[12] Repet: în afară de cea în care Sfântul Apostol Petru i‑a tăiat urechea lui Malhus, sluga arhiereului (cf. Ioan 18, 10), pentru că a vrut să Îl apere pe Hristos de mulţimea care îi vroia moartea. Dar Hristos a pus la loc urechea tăiată, vindecându‑l pe Malhus.
[13] Merită făcută o comparaţie: tot aşa, în vremurile de pe urmă, mulţi dintre cei care nu au fost învăţaţi cu postul vor pieri din cauza lipsei de hrană la care îi vor supune slugile Antihristului. Şi tot aşa, creştinii nevoitori, obişnuiţi cu înfrânarea, vor găsi resurse să reziste.
[14] Prin aceasta nu greşea, nu făcea un compromis. Pentru că, mai înainte de a fi fost a creştinilor, fântâna lui Iacov fusese un loc important pentru iudei.
[15] Teologul Zaharia Raptopoulos spune un lucru ieşit din comun: „În noaptea aceea, în care stareţul Filumen a fost înjunghiat la Fântâna lui Iacov – pe trupul său găsindu‑se 72 de urme de cuţit –, în timp ce se ruga, părintele Elpidie (fratele său geamăn, un părinte cu viaţă sfântă care se afla în Muntele Athos – n.n.) auzea fără încetare vocea părintelui Filumen: «Frate, mă omoară!»” [39; 299].
[16] „A fost omorât în biserică. Ucigaşii au intrat înăuntru, l‑au lovit cu toporul în frunte şi i‑au scos ochii. Cu a doua lovitură, i‑au rupt maxilarul. Părintele alergase spre ieşire, ca să ceară ajutor […]. L‑au omorât în timp ce săvârşea Vecernia şi purta patrafirul la gât” [39; 299] – teologul Zaharia Raptopoulos.
[17] În aceeaşi predică, Arhiepiscopul Ambrozie a relatat vindecarea imediată a unui arhiepiscop al Iordanului – pe nume Paladie –, care, fiind foarte bolnav, a fost atins cu o părticică din moaştele părintelui Filumen şi s‑a tămăduit imediat.
[18] Şi Ioan Alexandru a continuat cuvântul la parastas astfel: „Asta schimbă lumea. Un singur lucru, părinte Nicodim Măndiţă, nu‑i aşa că‑i aşa? Dumneata ai spus: «omul duhovnicesc»”. Noi, creştinii, asta mărturisim: că singurele schimbări adevărate nu pot fi aduse decât de oamenii duhovniceşti….
Mă rog la Dumnezeu pentru dvs.
Să fiți puternic. Vă văd sioniștii ăștia că-i dați aici în vileag cu minciunile lor. Lumea nici nu știe prea clar ce-i cu antisemitismul ăsta. Dar așa este – tot ei îl fabrică sau chiar îi inversează sensul.
Să spui totuși adevărul este mai sigur și mai bun spre mântuirea sufletului decât să taci chiar dacă altora nu le-ar conveni și ți-ar putea sta împotrivă.
Încă nu suntem noi – toți cei care citim destul de interesați încât să îi mulțumim lui Dumnezeu pentru adevărul redat. Dar sunt totuși destui care citesc și dau mai departe și vin la conferințe chiar dacă mai păcătuiesc și greșesc. E bine.
Am de câștigat dacă vă citesc articolele – chiar dacă mai multe nu știu ce pot face – dar cred că făcând ce spune în Evanghelie pot ajuta indirect. Având o viață curată – creștină în Duh și în Adevăr, ajutăm și noi dar mai mult decât atât – ne ajutăm nouă înșine.
Ce să facem – trebuie să ne rugăm și pentru evrei și pentru sioniști, pentru sectari, dar și pentru noi – creștinii-ortodocși.
Doamne Ajută, frate Danion!
Pingback: Prigonitorii si ucigasii lui Hristos sunt adevaratii antisemiti. Antisemitismul este o erezie! « † Apologeticum
Pingback: Prigonitorii si ucigasii lui Hristos sunt adevaratii antisemiti. Antisemitismul este o erezie! « Sită Deasă