Am citit o cugetare care ironiza spiritul scolastic: „Limba latină este o limbă atât de vastă, încât pot fi exprimate în ea toate tainele lui Dumnezeu“.
Apusenii au raţionalizat credinţa la maximum, transformând-o într-o filosofie seacă, ucigătoare de suflet. Acesta este unul dintre reproşurile standard care li se aduc catolicilor, mai ales de către cei care se ostenesc să trăiască Ortodoxia printr-o mândrie triumfalistă, atotsuficientă.
Vom încerca să vorbim puţin despre câteva dintre trăsăturile fundamentale ale formei de Ortodoxie pe care o mărturisesc anumiţi drept-credincioşi şi vom încerca să vedem în ce măsură prăpastia care o separă de filosofia apuseană este reală sau nu.
Prima întrebare este: cum înţeleg aceştia păstrarea Sfintei Tradiţii şi în ce mod mărturisesc ei această Tradiţie?
O astfel de întrebare poate naşte suspiciuni: „De ce să fie păstrată Tradiţia într-un anumit fel, când faptul că suntem botezaţi în Biserica Ortodoxă e cea mai bună dovadă de tradiţionalism? Suntem botezaţi, suntem ortodocşi, nu suntem ca alţii, nici ca protestanţii, nici ca anglicanii, nici cum sunt catolicii. Suntem în adevăr. Oricât de păcătoşi am fi, oricât de rar am merge la biserică, suntem aleşii lui Dumnezeu“.
Exprimat în această formă, motivul superiorităţii ortodocşilor faţă de creştinii celorlalte confesiuni poate fi luat în serios cel mult în ţările considerate ortodoxe (Grecia, România, Serbia etc.), dar în Occident nu poate stârni decât zâmbete pline de compasiune.
Iată o poveste care ar putea fi pe placul occidentalilor:
„Într-un sat trăiau numai oameni care vedeau cu un singur ochi, cu cel stâng. Şi nici cu acela nu vedeau prea bine. Pentru ca fiii lor să nu îşi dea seama de beteşugul de care suferă, părinţii îi învăţau că oamenii care văd cu amândoi ochii au vederea mult mai slabă. Asta pentru că puterea văzului se împărţea în părţi egale la cei doi ochi. Şi după o vreme nu mai rămăsese nimeni care să ştie că asta era doar o minciună.
Într-o zi un om a plecat într-o călătorie lungă şi, cu greu, a ajuns într-un alt sat. Acolo mergea prin casele multor oameni şi se lăuda cu vederea sa bună. Dar sătenii, care vedeau cu amândoi ochii, nu aveau motive să îl creadă. El se încăpăţâna să îi lămurească de faptul că vede mai bine decât toţi. Şi încăpăţânarea sa a durat până când a fost rugat să numere păsările dintr-un stol. La început s-a simţit foarte jignit, dar până la urmă a acceptat. Spre hazul tuturor, el nu a fost în stare nici măcar să vadă stolul, care zbura foarte sus.
Omul s-a întors în satul său foarte supărat. S-a gândit să se răzbune pe părinţii săi; avusese încredere în ei şi se făcuse de ruşine. Dar drumul de întoarcere fiind foarte greu şi cu multe peripeţii, omul s-a mai domolit. Revăzându-şi copiii, mânia i-a trecut. Şi s-a gândit că nu are nici un rost să spună vecinilor săi cum a fost umilit de acei săteni. A preferat să le împartă daruri rudelor sale, daruri care dovedeau că ajunsese în alt sat. Şi s-a lăudat tuturor cum buna sa vedere a fost admirată de oamenii care văd cu amândoi ochii. Darurile au fost primite cu bucurie: doar o gospodină s-a întrebat la ce foloseau acele în care nimeni nu putea băga aţa…
Şi uite aşa, omul nostru a trăit până la adânci bătrâneţi, fericit că nimeni nu s-a mai dus în celălalt sat. Fericit că nimeni dintre cunoscuţii săi nu a mai aflat adevărul“.
Ortodocşii care îşi petrec concediile în Apus le apar occidentalilor ca nişte săteni care vin să se laude cu faptul că au vederea mai bună decât a celorlalţi. Dar abia văd să bage aţa în ac. Ce ar putea vedea apusenii la ortodocşii noştri?
În timp ce călătoreau printr-o zonă a Greciei, în care se află sate musulmane, un creştin se plângea Cuviosului Paisie Aghiorâtul:
„– Mă mir, părinte (…) că au trecut atâţia ani şi nu i-am putut asimila pe aceşti musulmani şi să-i facem creştini. Avem şi statul de partea noastră.
– Creştini sunt aceştia sau fierturi? a răspuns stareţul amărât. Primii creştini au schimbat, au dospit lumea cea veche. Noi, cei de astăzi, suntem vlăguiţi, fierţi în apă.“
E tristă constatarea marelui părinte athonit. Dar pe cât este de tristă, pe atât este de adevărată. Totuşi, chiar dacă mulţi creştini sunt vlăguiţi, mai există şi creştini adevăraţi, teofori, purtători de Dumnezeu. Oricât de mare ar fi apostazia, Dumnezeu Îşi are robii Săi.
Cu toate acestea, cei fierţi în apă trăiesc într-o suficienţă ucigătoare, într-o mulţumire de sine care îi împiedică să îşi vadă neputinţele. Fiertura nu aprinde inimile. Niciodată un creştin vlăguit nu va fi o dovadă vie a Dumnezeului celui Viu.
Una dintre formele sub care se ascunde lipsa de vlagă a unor păstori şi a unor credincioşi ortodocşi este folosirea limbajului Sfinţilor Părinţi. Este vorba de o folosire artificială, în care predica sau dialogul nu conţin decât termeni luaţi triumfalist din textele Sfintei Tradiţii. Când un preot nu face altceva decât să repete în predică citate din Sfântul Vasile cel Mare şi din Sfântul Ioan Gură de Aur dovedeşte că îi trădează pe aceşti mari ierarhi ai Bisericii, chiar dacă el consideră că le este fidel. Nu îşi dă seama că marii ierarhi nu au repetat mecanic învăţătura înaintaşilor lor, ci au trăit-o.
Oamenii au nevoie ca învăţătura pe care o primesc de la amvon să nu fie o repetare seacă a unor citate, oricât ar fi acestea de frumoase sau de pline de înţelepciune. Ortodoxia nu supravieţuieşte prin cărţi, ci prin oameni. Oamenii au nevoie ca vorbele păstorului să fie cu putere multă şi să mişte inimile. Un păstor care va vorbi în limbaj de lemn despre cele mai înalte învăţături nu va reuşi să convingă credincioşii de adevărul celor spuse în acelaşi fel în care o face un alt păstor, poate fără studii strălucite, dar care în cuvinte simple mărturiseşte despre lucrurile pe care le poartă în inima sa.
Viaţa nu poate fi mimată. Duhul ortodox nu poate fi mimat. Oamenii au nevoie de preoţi care să trăiască Ortodoxia cu toată fiinţa lor, de păstori care să respire Ortodoxia. Pentru că dreapta-credinţă nu este artificială, nu deformează sufletele, nu le strâmbă. Pentru a respira Ortodoxia nu e nevoie decât de a te dărui în întregime lui Dumnezeu, pentru ca El să primească „ale Sale dintru ale Sale…“
Dar nu numai păstorii trebuie să respire Ortodoxia, ci şi toţi credincioşii. Astfel încât să nu mai fie pricină de sminteală pentru cei care stau departe de Biserică. Aceştia nu au nevoie de teorii frumoase despre credinţa creştină, nu au nevoie de cuvântări alese despre puterea spovedaniei: au nevoie să îi vadă pe creştini modelaţi de Dumnezeu, au nevoie să îi vadă pe creştini transfiguraţi de Dumnezeu. Transfiguraţi nu în sensul unei preocupări obsesive pentru cele duhovniceşti, ci astfel încât sufletele să răsfrângă lumina lui Hristos, astfel încât faptele să fie cea mai bună mărturisire a Adevărului.
Putem scrie sute de cărţi despre Taina Spovedaniei şi le putem dărui celor de alte credinţe. Dacă ei nu vor vedea cum creştinii îşi schimbă viaţa prin spovedanie, sporind pe calea sfinţeniei, vor considera că Ortodoxia este o simplă filosofie lipsită de putere. Şi nu se vor converti. Aceştia au nevoie să vadă că Tradiţia Ortodoxă este păstrată în inimi, nu în biblioteci. Să vadă cum ortodocşii din zilele noastre sunt urmaşi vrednici ai celor despre care scrie în Paterice şi în Vieţile Sfinţilor. Aşa cum părintele Sofronie de
Tradiţia Ortodoxă trebuie trăită. Limbajul de lemn este o formă de sufocare a Ortodoxiei. Cei care folosesc limbajul de lemn nu sunt fideli Tradiţiei, ci sunt fideli unei forme denaturate de tradiţie, pe care o percep cu ochi murdari, cu ochi care nu s-au spălat de întinăciunea acestei lumi. Ortodoxia prezentată în limbaj de lemn îşi pierde frumuseţea, devine filosofie apuseană.
E nevoie de un limbaj ortodox care să corespundă nevoilor lumii contemporane, de un limbaj care să ţină seama de cei care îl receptează. Şi acest limbaj, căruia i s-ar putea spune de foc, nu poate fi descoperit nici de cei care confundă diplomele teologice cu sporirea duhovnicească şi nici de cei care, zgândăriţi de virtutea narcisismului, cochetează cu Ortodoxia. Limbajul de foc nu poate fi descoperit decât de cei care trăiesc Ortodoxia, de cei ale căror inimi au fost mistuite de focul pe care l-a aprins Hristos.
Voi explica abia acum ce am vrut să transmit prin povestirea mea din prima parte a acestui eseu. Satul de orbi nu este Biserica Ortodoxă; chiar dacă cei de alte confesiuni consideră că Biserica aceasta se aseamănă unui sat de orbi. Povestea a fost inclusă acolo tocmai pentru a da ocazia celor care observă această asemănare să îşi conştientizeze mai apoi greşeala. Satul de orbi este una dintre aşezările celor care stau departe de Ortodoxie. Iar lumea celor cu vederea bună este Biserica. Cel care a plecat din satul de orbi este cel care, aflând despre Ortodoxie, vrea să cunoască mai multe despre ea. Dar, în clipa în care îşi dă seama că acceptarea dreptei-credinţe presupune renunţarea la idolul iubirii de sine şi al minciunii, preferă să se întoarcă în lumea sa. Preferă să se întoarcă în satul celor care, deşi vedeau cu un singur ochi, erau mulţumiţi de vederea lor. Şi le vorbeşte sătenilor despre superioritatea lor faţă de ceilalţi oameni. Aceştia, primind minciuna drept adevăr, rămân în aceeaşi stare de mulţumire de sine, fără a se gândi să îşi părăsească vreodată satul natal.
Cred că în această situaţie se află pelerinii heterodocşi care, deşi văd lumina sfântă care se pogoară în noaptea de Paşti la biserica Sfântului Mormânt, se întorc la casele lor încântaţi de spectacol, fără a avea curajul să se apropie de Biserica Ortodoxă, fără a recunoaşte că, în afara ei, adevărul este amestecat cu minciuna.
Sunt convins că aşa cum mulţi protestanţi şi neoprotestanţi au trecut
Trebuie ca ortodocşii să se roage mult pentru cei care vor să se convertească. Şi mai ales pentru cei care, deşi au plecat pentru o vreme din satul lor, s-au întors fără a avea curajul să le spună celorlalţi că există oameni care văd cu amândoi ochii.
E o utopie să susţinem sau să credem că în lumea ortodoxă toate sunt la locul lor. Avem destule probleme, destule lipsuri, destule slăbiciuni. Dar nu pe noi înşine trebuie să ne mărturisim, nici slăbiciunile noastre, care îi smintesc pe alţii. Trebuie doar să mărturisim că omul nu e făcut să vadă cu un singur ochi. Trebuie să le vorbim celorlalţi despre valoarea Ortodoxiei.
Există oameni care, deşi au un singur ochi, văd mai bine decât ceilalţi. Dar ceea ce e valabil în privinţa vederii lumii acesteia nu e valabil în privinţa vederii lumii duhovniceşti – un heterodox nu poate vedea mai bine decât un ortodox…
Consider că un protestant sincer îşi va desăvârşi căutarea sa devenind ortodox. Consider că un catolic sincer îşi va desăvârşi căutarea sa devenind ortodox. De ce? Pentru că şi unul şi celălalt vor înţelege că adevărul este în Biserica Ortodoxă. Protestantul, luând drept temelie a învăţăturii sale Sfânta Scriptură, va înţelege că Biserica a existat înaintea Sfintei Scripturi, că Hristos a întemeiat Biserica, Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească. Va înţelege că Sfânta Scriptură aparţine Bisericii şi că numai în Biserică ea primeşte tâlcuirea cea dreaptă.
Catolicul, dacă este sincer în căutarea lui, va înţelege cât de mult s-a îndepărtat catolicismul de Tradiţia Sfinţilor Părinţi. Va înţelege că, dacă vrea să se împărtăşească de învăţătura Părinţilor, fără să o amestece cu deşertăciunile cugetării străine Duhului Sfânt, trebuie să intre în Biserica Ortodoxă.
Protestantul, dacă vrea să protesteze cu adevărat faţă de tot ce nu e curat în învăţătura despre Hristos, va înţelege că cel mai serios protest faţă de scornirile unor creştini, fie ei preoţi sau episcopi, este intrarea în Biserica al cărei Cap este Hristos, în Biserica Ortodoxă. Catolicul, dacă va vrea să fie părtaş Tradiţiei Sfinţilor Părinţi şi mai ales, Dumnezeului Care i-a luminat pe aceştia, va trece
Totuşi, dacă ortodocşii nu vor mărturisi cu vrednicie despre frumuseţea şi adevărul Ortodoxiei, nici protestanţii, nici neoprotestanţii şi nici cei de alte religii nu se vor apropia de Biserică. Dacă ortodocşii se vor limita să le vorbească protestanţilor despre icoane, fără a deveni ei înşişi icoane vii ale credinţei, cuvintele lor vor fi fără putere. Nu vor convinge.
E nevoie ca cei care văd cu amândoi ochii să nu se mulţumească cu aceasta. E nevoie ca ei să se gândească şi la cei care văd cu un singur ochi. Dragostea adevărată nu se întinde numai peste câteva rude, peste câţiva prieteni şi peste câţiva colegi de serviciu sau peste câţiva fraţi întru Hristos. Dragostea adevărată îmbrăţişează pe toată lumea şi pe toţi oamenii. Omul este om şi poartă chipul lui Dumnezeu. Chiar dacă este închinător la foc sau dacă este închinător la zei, omul rămâne om. Un creştin adevărat îi cuprinde în dragostea sa pe toţi oamenii. Dar a iubi pe cineva presupune a-i dori binele: nu putem spune că iubim pe cineva câtă vreme nu ne interesează dacă merge spre lumină sau spre întuneric.
A fi ortodox înseamnă a te ruga pentru ca cei de alte credinţe sau confesiuni să cunoască lumina pe care Hristos a dăruit-o Bisericii Sale. A fi ortodox nu înseamnă a te lăuda celor de alte credinţe cu superioritatea credinţei tale. Dacă ceilalţi vor fi loviţi de credinţa ortodoxă, vor fugi de ea. Dar dacă vor simţi mângâierea şi puterea ei, atunci vor fi atraşi ca de un magnet.
Ortodoxia nu este o filosofie omenească: este trăirea Adevărului. Şi, până la sfârşitul lumii, se vor găsi suflete însetate de acest Adevăr: acestor suflete cineva trebuie să le aducă Vestea cea bună a mântuirii. Şi calea care trebuie parcursă pentru aceasta este una singură: nu batjocorind celelalte aşa-zise religii, nu dând cu piatra cuvântului în cei pe care îi considerăm prea slabi pentru a se apăra. Ci dăruind altora din Lumina pe care Hristos o pune în inimile credincioşilor Săi: adică devenind o Evanghelie însufleţită a Ortodoxiei…
2 users commented in " Despre pravoslavia limbajului de lemn "
Follow-up comment rss or Leave a Trackback“Ortodoxia nu supravieţuieşte prin cărţi, ci prin oameni”
Imi place afirmatia. Denota ca scolastica nu are ce cauta in Biserica Ortodoxa. Biserica Ortodoxa nu are nevoie de papagali care sa metaforizeze cuvintele Sfintilor Parinti, ci de traitori ai lor. Fapte, nu vorbe. Facultatiile de Teologie din toata tara au uitat de cativa ani cum e sa zidesti suflete. S-au zidit doar academicieni, filosofi ai Scripturii, nu traitori ai ei. Scriptura e mai mult comentata, decat sa fie traita, si e dureros ca in mediul universitar - teologic ortodox se intampla acest lucru la scara foarte inalta.
[…] mărturiseşte despre lucrurile pe care le poartă în inima sa. DANION VASILE mai multe -aici Despre pravoslavia limbajului de lemn ______________________________________________________ RECOMANDARI SI SUSTINERI […]
Leave A Reply